Hopp til hovedinnhold

29. september 2025

Miljølokk på innfartsvegen – en lang kamp uten resultat

Miljølokk på innfartsvegen – en lang kamp uten resultat

I 1987 drøftet Vegkontoret og Ålesund kommune om innfartsvegen kunne framskyndes, samtidig ble det pekt på behovet for løsninger som kunne redusere belastningen på bomiljøet. Allerede da ble det snakket om et lokk over vegen for å binde byen bedre sammen og skjerme beboerne mot støy og forurensning.

1.jpg

På 1990-tallet og utover 2000-tallet ble planene løftet fram med jevne mellomrom. I 2008 tok B/L Nørvegata 10 til orde for at nok er nok, og krevde handling fra både kommune og stat. Styreleder Alhild Hagen pekte da på at beboerne hadde fått lovnader i flere tiår, uten at noe konkret var blitt gjort.

nyhet-milj-lokk-pa-innfartsvegen-en-lang-kamp-uten-resultat-4-1759408160692.webp

Et gjennomgående krav fra beboerne har vært å få redusert fartsgrensen på strekningen. Mellom blokkene i Nørvegata passerer tusenvis av biler hver dag, med høy fart, støy og utslipp som resultat. Kravet om 60 km/t og fotobokser har blitt fremmet flere ganger, uten at det har kommet på plass.

3.png

Arkitekter har flere ganger laget illustrasjoner som viser hvordan området kunne forvandles med et miljølokk. Sandbakk og Pettersen presenterte en løsning der Volsdalen kunne få et grønt lokk med plass til gang og sykkelveier, parker og nye møteplasser. Men planene forble nettopp det, planer.

4.png

I dag, mer enn 30 år etter at ideen først ble lansert, er situasjonen den samme. Innfartsvegen går fortsatt åpen tvers gjennom Sørnesvågen, Nørvevika og videre inn i Volsdalen. Hele denne strekningen skjærer gjennom et etablert bomiljø, men det er spesielt for blokkene langs Nørvegata at belastningen er størst.

Her ligger boligene bare få meter fra den sterkt trafikkerte vegen, og beboerne opplever daglig høye nivåer av støy, forurensning og utrygghet. For disse blokkene er innfartsvegen en konstant barriere mellom hjemmene deres og resten av nærmiljøet.

For beboerne i Nørvegata fremstår det hele som et løftebrudd. Mens andre steder i landet har fått miljølokk og støyskjerming, har Volsdalen stått på stedet hvil.

Spørsmålet er derfor det samme som beboerne stilte i 2009. Hva skal skje med innfartsvegen? Skal Nørvegata og Volsdalen igjen bli glemt i planleggingen, eller er tiden inne for å ta på alvor behovet for et miljølokk som både skjermer og binder bydelen sammen?

Vi er spent på hvordan Ålesund kommune planlegger E136 fra Sørnestunnelen til Ysteneset når Bypakken nå skal planlegges videre. Blir denne strekningen endelig prioritert før andre viktige tiltak, eller må beboerne i Volsdalen nok en gang vente mens midlene går til andre prosjekter?

Vi forventer tydelige vedtak, realistisk finansiering og en framdriftsplan som setter miljølokk, fartsreduksjon og effektiv støyskjerming høyt på listen.

Vi respekterer ditt personvern

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din opplevelse på nettsiden. Nødvendige cookies er alltid aktivert, men du kan velge om du vil tillate andre typer.

Les mer i vår cookie-policy og personvernerklæring.