Hopp til hovedinnhold

Tiltak

Alle kan sende inn forslag til forbedringer. Nørvegata Bomiljø vurderer, følger opp og publiserer status fortløpende. Tiltak kan løses lokalt eller tas videre til offentlige aktører.

Forslag
Send inn ideer
Avklaringer
Vi vurderer og publiserer
Dialog
Kontakt med aktører
Resultat
Gjennomføring eller avgjørelse

Slik jobber vi med tiltaksprosessen
1.
Forslag registrert

Vi har mottatt forslaget ditt. Nørvegata Bomiljø vurderer først relevans og om det kan publiseres.


2.
Publisering og avklaringer
1–2 uker

Når forslaget er godkjent, blir det synlig på tiltaksiden. Deretter vurderer Nørvegata Bomiljø om tiltaket kan løses lokalt (dugnad, sosiale aktiviteter) eller må tas videre til offentlige etater.


3.
Dialog og oppfølging
Varierer

Dersom tiltaket gjelder kommunen, fylkeskommunen eller Statens vegvesen, følger Nørvegata Bomiljø opp saken på vegne av beboerne. Statusen oppdateres fortløpende slik at du kan følge fremdriften.


4.
Gjennomføring eller avslag
Når saken er avklart

Noen tiltak settes ut i livet – lokalt eller av myndighetene. Andre kan bli pauset eller avslått. I så fall begrunner Nørvegata Bomiljø hvorfor.

Viktig å vite

• Ikke alle forslag blir publisert – vi godkjenner først for å sikre relevans og tydelighet.
• Vi prioriterer tiltak som gir størst positiv effekt for flest mulig beboere.
• Nørvegata Bomiljø har ingen myndighet til å vedta offentlige tiltak, men vi samler inn forslag, prioriterer og fremmer dem i dialog med rett aktør.
• Vi jobber frivillig, systematisk og på vegne av bomiljøet i Nørvegata.

Avanserte filtre

I dialog med kommunen (2)
I dialog med Fylkeskommunen (2)
I dialog med Statens Vegvesen (1)
Tiltak som pågår eller er under diskusjon
Sykkeltilrettelegging Volsdalen – Nørvegata

Sykkeltilrettelegging Volsdalen – Nørvegata

Under vurdering
Veg, sykkel og fortau

Volsdalen – Nørvegata-ruten er en viktig ferdselsåre for syklister mellom bydelene og sentrum. I dag oppleves strekningen som utfordrende på grunn av manglende sykkelfelt, blandet trafikk, smale passasjer og til dels uoversiktlige kryss. For at flere skal velge sykkel framfor bil, og for å bedre sikkerhet, luftkvalitet og bymiljø, må dette tiltaket prioriteres. Forslåtte tiltak: - Egnet sykkelvei/-bane på hele strekningen fra Volsdalen til grensen mot sentrum (Nørvegata). - Fysisk atskillelse mellom biltrafikk og syklister der det er mulig (kantstein, sperrebøyle, kurveelementer). - Forbedret kryssdesign og signalprioritet for syklister ved større kryss langs strekningen. - Trygge overganger ved fotgjengerfelt og bussholdeplasser, slik at syklister og gående kan ferdes trygt. - God belysning og sikt spesielt i mørketider og i kryss, slik at syklister er synlige og tryggheten økes. - Beplantning og estetikk langs traseen, med grøntdrag/vegetasjon, der det ikke hindrer sikt, for å gjøre strekningen mer attraktiv å bruke til sykkel. Effekt og gevinster: - Økt valg av sykkel fremfor bil for pendling og ærend i nærområdet – bidrar til reduksjon i trafikk og lokal forurensning. - Bedret trafikksikkerhet: færre konflikter mellom syklister og biler. Styrket bymiljø – grønnere gateprofil og bedre mobilitet for alle brukere (syklister, gående, kollektiv). - Bedre tilgjengelighet for barnevogn, rullestol og andre myke trafikanter gjennom planlegging og sammenheng i gatenettet. Rolle for Nørvegata Bomiljø: - Vi ønsker å registrere dette tiltaket i vår tiltaksprosess, mobilisere støtte fra beboere i området, og følge opp dialogen med Bypakke Ålesund, kommunen og andre aktuelle aktører.

Dialog og utredning pågår. Mulige utfall er gjennomføring, pause eller avslag.
Fremdrift:Avklaringer
Volsdalen gjennom Nørvegata (Kolvikbakken)
Oppdatert 2.10.2025
Høy prioritet
Avviksmelding – rekkverkshøyde på bru ved E136 Volsdalen

Avviksmelding – rekkverkshøyde på bru ved E136 Volsdalen

I dialog med Statens Vegvesen
Trafikksikkerhet

Rekkverket på brua oppleves for lavt – særlig der fortauet har en liten forhøyning du kan stå på. Samtidig er dagens utforming klatrevennlig og stopper lite støy. Vi foreslår å oppgradere rekkverket, gjerne med støyskjerm, slik at det blir tryggere for gående og syklende og mer behagelig å ferdes. Hva vi har observert: Høyde til øverste rør: 113 cm målt fra vanlig fortau. Høyde til øverste rør: 95 cm målt fra en forhøyning på fortauet (det er naturlig å kunne stå der). Forhøyningen gjør at rekkverket i praksis oppleves nesten 20 cm lavere på deler av brua. Rekkverket består av horisontale rør som er klatrevennlige. Hvorfor dette er viktig Veiledning N-V161 (2024) anbefaler at rekkverk på gang-/sykkelbruer skal være minst 1,2 m, og 1,4 m hvis mange sykler her (≥ 25 per time). Det pekes også på krav til brystningshøyde, åpninger og at rekkverket ikke skal være klatrevennlig. Med dagens mål (95 cm og 113 cm) fremstår rekkverket lavere enn anbefalt, særlig der folk faktisk står. Forslag til tiltak: Oppgradere rekkverket til anbefalt høyde og ikke-klatrevennlig utforming. Vurdere støyskjerm eller tilsvarende løsning integrert i rekkverket for å: sikre riktig høyde og trygghet redusere støy fra trafikken gi en helhetlig og pen utforming av brua Gevinst for området Tryggere for gående, syklende og barn. Mindre støy for naboer og forbipasserende. Et tiltak som følger moderne anbefalinger og gir et mer trivelig nærmiljø.

Dialog og utredning pågår. Mulige utfall er gjennomføring, pause eller avslag.
Fremdrift:Avklaringer
Bru ved E136 Volsdalen
Oppdatert 2.10.2025
Høy prioritet
Tunnel under Nørvegata og delvis Miljølokk

Tunnel under Nørvegata og delvis Miljølokk

Foreslått
Veg, sykkel og fortau

E136 er en viktig forbindelse mellom Ålesund og Østlandet, og det er avgjørende at hele denne strekningen er både trygg og moderne. Likevel må vi ikke glemme at måten denne vegen går gjennom Ålesund er like viktig. På strekningen fra Sørnesvågen til Ysteneset har vi en unik mulighet til å tilrettelegge for en bærekraftig og miljøvennlig utvikling. Dette står i skarp kontrast til beslutningene fra 70- og 80-tallet, da politikerne prioriterte en veiutbygging som effektivt isolerte og forringet denne sørsiden. Når vi planlegger utviklingen av Ålesunds nye sørside, er det viktig å se på sørsiden som en sammenhengende helhet, fra by-sentrum til Sørnesvågen. Inspirert av den nye Lerstad-tunnelen, er det nå vi har muligheten til å tenke nytt om hvordan denne veistrekningen kan transformeres til fordel for både miljøet og økt befolkningsvekst i dette sentrumsnære området. Vi oppfordrer lokalpolitikerne og Statens Vegvesen til å vurdere en forlengelse av det vestlige utløpet på Sørnes-tunnelen. I dette alternativet forlenges Sørnestunnelen vestover med et miljølokk fram til innslaget på den nye tunnelen under Nørvegata. På denne måten føres trafikken sømløst under bakken fra Sørnesvågen og videre inn i fjellet under Nørvegata. Tunnelen kobles til en ny rundkjøring i Aksla, med direkte forbindelse til Brosundtunnelen, Flatholmen og Ellingsøytunnelen. Løsningen fjerner gjennomgangstrafikken fra innfartsvegen, og frigjør arealene langs den 2,5 km lange strekningen til grønne områder, byutvikling og trygge møteplasser.

Idé mottatt og registrert. Vi vurderer hva som skal til for å følge den opp.
Fremdrift:Forslag
Fra Sørnestunnellen til innslag ved Vågavegen
Oppdatert 2.10.2025
Høy prioritet
Miljølokk Innfartsvegen (E136)

Miljølokk Innfartsvegen (E136)

Foreslått
Veg, sykkel og fortau

E136 er en viktig forbindelse mellom Ålesund og Østlandet, og det er avgjørende at hele strekningen er både trygg og moderne. Likevel må vi ikke glemme at måten denne vegen går gjennom Ålesund er like viktig. På strekningen fra Sørnesvågen til Ysteneset har vi en unik mulighet til å tilrettelegge for en bærekraftig og miljøvennlig utvikling. Når vi planlegger utviklingen av Ålesunds nye sørside, er det viktig å se på sørsiden som en sammenhengende helhet, fra bysentrum til Sørnesvågen. Inspirert av den nye Lerstad-tunnelen, har vi nå muligheten til å tenke nytt om hvordan denne veistrekningen kan transformeres til fordel for både miljøet og økt befolkningsvekst i dette sentrumsnære området. Dette alternativet foreslår: - Et miljølokk over eksisterende veistrekning - Strekningen fra den vestlige inngangen til Sørnes-tunnelen, gjennom Sørnesvågen og Nørvevika, og videre til Ysteneset Fordeler med miljølokket: - Skjuler veien og reduserer støy - Gir plass til grøntområder - Tilrettelegger for gang- og sykkelstier - Åpner for boligutvikling - Skaper et attraktivt område for rekreasjon og opphold Slik kan vi forvandle denne delen av byen til et moderne, grønt og levende byrom til fordel for både innbyggere og miljø.

Idé mottatt og registrert. Vi vurderer hva som skal til for å følge den opp.
Fremdrift:Forslag
På strekningen fra Sørnesvågen til Ysteneset
Oppdatert 29.9.2025
Høy prioritet
Vi respekterer ditt personvern

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre din opplevelse på nettsiden. Nødvendige cookies er alltid aktivert, men du kan velge om du vil tillate andre typer.

Les mer i vår cookie-policy og personvernerklæring.